Tanngnissing

Tanngnissing rammer nærmere 15 % av befolkningen og kan gi skader på tenner, smerter i ansikt og hodepine.

Når vi gnisser tenner, gnir vi tennene i overkjeven mot tennene i underkjeven. Ved tannpressing biter vi tennene sammen uten å bevege kjevene. Dette skjer ofte i sovende tilstand, men som følge av en stressende hverdag er det heller ikke uvanlig at dette også skjer i våken tilstand. Muskulaturen kan lett kjennes bakerst på kjeven ved å legge hånden mot området mens man biter tennene sammen.

Behandlingen anses som en trygg behandling med lav risiko for alvorlige komplikasjoner. Man vil klare å spise som normalt, men muskelen mister noe av sin styrke. Under prosedyren injiseres legemiddelet i tyggemuskulaturen slik at denne svekkes. Dette vil føre til redusert anspenthet i muskulaturen, som igjen vil redusere smerter/plager i ansikt og kjeve.

Behandlingen er lite smertefull, og består av 2-4 små nålestikk på hver side av kjeven. Resultatet varer rundt 6-12 mnd. før behandlingen må gjentas.

Behandlingen kan også ha en estetisk verdi dersom muskulaturen har vokst seg kraftig og gir en visuell endring i utseende. Ved å svekke muskulaturen, vil denne også forminskes, noe som i enkelte tilfeller også er synlig i avslappet tilstand. Et kraftig og «firkantet» kjeveparti er gjerne ønskelig hos menn, mens kvinner ofte ønsker en smalere og «mykere» form på ansiktet.  Dette er en positiv endring, men det å bli kvitt smerter og anspenthet opplever våre pasienter som medisinsk uerstattelig.